Xarxa social en català, flog.cat
Gent
Piu Piu
Fotos
Grups
Blogs
Jocs
Campanyes
Viu en català
Música
Fòrum
Xat

Tòpics sobre el valencià a València

Fòrum en català d'opinió i debat lliure sobre actualitat, països catalans, país valencià, política, esport, informàtica... per als usuaris joves de flog.cat

No has iniciat sessió.

#1 25-12-2010 02:14:02

Miquelet_1707
Expulsat
Veterà
Registrat: 22-02-2010
Missatges: 142

Tòpics sobre el valencià a València

Diu el tòpic que a València no parla valencià ni Déu. Potser la frase ve del fet que —efectivament— l'església valenciana va abandonar fa anys i panys la llengua dels valencians, fent allò que tan magistralment ha fet la jerarquia catòlica al llarg dels segles: posar-se del costat dels forts i en contra dels febles. En tot cas, qui la diu no sol referir-se a les parròquies sinó a la gent pel carrer, i particularment als comerços.

«Tot és baixar del tren a l'estació del Nord i ja no sents parlar valencià a ningú!». Segur que aquesta frase l'hem sentida un grapat de vegades. Proveu de preguntar a qui la diu: «I tu, en quina llengua parles quan vas a València?». Si són sincers, la majoria et respondran que en castellà. I d'ací plora la criatura. Diuen que la vida és com un eco: allò que sents depén molt de què dius tu. I de com ho dius, hi afegiria jo.

Fa uns dies en vaig fer una prova. Era dissabte de vesprada i —amb la meua companya— vam anar al carrer Colom, conegut centre comercial del Cap i Casal, amb la intenció de comprovar fins a quin punt la realitat s'ajustava o no al tòpic. Vàrem entrar en botigues i més botigues, sense descuidar-nos els coneguts grans magatzems. Ens adreçàvem a les dependentes (totes eren dones), preguntant per articles o demanant informació. En total ens atengueren dotze persones, de les quals onze ho van fer en valencià. Cal dir que la que ens atengué en castellà ens tractà amb la mateixa amabilitat que les altres.

Potser algú es preguntarà quin és el truc? L'explicaré amb molt de gust. El truc està en adreçar-te a les persones en valencià. Tant si et sembla que fan cara de ser valencianes com si no (per cert, com és concretament una cara de valencià?). I encara n'hi ha més: si et contesten en castellà, el truc consisteix a seguir parlant en valencià. No per obstinació, sinó per cortesia. Perquè probablement —d'entrada— no ha caigut en el compte que li estaves parlant en valencià, i ha seguit aplicant el vell automatisme de parlar als clients en espanyol. Quan tu continues en valencià, li dónes l'oportunitat de notar-ho i de poder passar tranquil·lament al valencià. Donar oportunitats a la gent és —sens dubte— un gest de cortesia i un acte de bona educació.

No sé quantes d'aquelles persones tenien el valencià com a llengua familiar, o quantes l'havien aprés a l'escola o al carrer. I no m'importa gens ni miqueta. Totes elles van fer, senzillament, una cosa ben normal, inequívocament professional i que té tota la lògica: es van adaptar a la llengua del client. Des d'una perspectiva comercial, es tracta —evidentment— d'una estratègia correcta.

Quan entrem en un comerç, és molt probable que la persona que ens atén s'adapte a nosaltres. I això vol dir que la responsabilitat sobre quina llengua s'hi parlarà passa —d'entrada— per la nostra iniciativa. Si decidim fer-ho en valencià, hi ha moltes més probabilitats que ens contesten en la mateixa llengua, que no si optem per amagar la llengua i —treballant a favor de la confirmació del tòpic— parlem directament en castellà.

Els tòpics, com els prejudicis, només s'estavellen contra l'experiència directa. Per això, quan anem a València, quan entrem als comerços o als grans magatzems, provem-ho i comprovem-ho. Provem —d'entrada— a parlar en valencià, i comprovem quanta gent ens respon parlant com nosaltres. I si us ha semblat que les meues xifres són exagerades, em sembla molt bé: feu la vostra pròpia estadística. Proveu i comproveu què passa quan —d'entrada— parleu en valencià.

http://www.elpunt.cat/noticia/article/2 … encia.html

Desconnectat

25-12-2010 02:14:02

#2 25-12-2010 17:27:23

Tonik96
Usuari
Alumne
Ubicació: Crevillent (Baix Vinalopó)
Registrat: 13-09-2010
Missatges: 14

Re: Tòpics sobre el valencià a València

Tant que diuen de que a València tothom parla castellà, i l'única vegada en la meua vida que hi he anat, que va ser per a veure el concert dels Iron Maiden, la xica de l'hotel va canviar de llengua en veure que entre nosaltres (mon pare i un amic meu) parlàvem valencià, i una xica que de tornada del port (on va ser el concert) a l'hotel ens va dir "teniu foc?" com ja s'aprecia, també va parlar en valencià, sense que nosaltres la utilitzarem abans. També hi havia gent que parlava castellà, com no, però res comparat amb Alacant.

A Alacant NINGÚ parla valencià, i no és pas una mentida. NINGÚ, solament els de la penya Negre Lloma de l'Hèrcules. De veritat, sempre que he anat a Alacant, sempre que he parlat en valencià han tingut problemes per a entendre'm, i tots els diumenges al Rico Pérez mai he sentit parlar valencià a ningú que siga d'Alacant capital, tots els que ho han fet eren de poble (i ho sé perquè o bé són de la penya d'algún poble proper, o els fills porten una samarreta d'aquestes cutres regalada per l'ajuntament, o alguna cosa que els identifica...) I a Elx, a l'únic lloc on em canvien de llengua és al Decathlon, a la resta de llocs m'entenen sense problemes, però no canvien de llengua. Això sí, jo solament vaig a l'Aljub, que és el centre comercial que hi ha a les afores... xD

Per a que diguen de que a València es perd la llengua, això és que no ens han visitat.

Desconnectat

#3 30-12-2010 01:18:35

Miquelet_1707
Expulsat
Veterà

Eiii A Alacant sempre un pas anavt... diga'm que té alt percentatge de castellanització, però el valencià encara persisteix.. ho tinc clar, perquè la germana viu allí i encara que aprla de vegades en castellà i amolla alguna espardenyà ella sempre parla valencià...

Estos alicantinos y finos.. por dónde se va Alicante?.. la meua resposta: I jo li balle!

Desconnectat

#4 05-01-2011 23:32:11

Republicana
Usuària
Adicte.cat
Registrat: 02-07-2008
Missatges: 1114

Ixe tòpic que dius tu, que tampoc és tan tòpic crec jo xD no es donarà als comerços.
Però per exemple, a la universitat sí. I dona angoixa. Una classe, que suposadament sa docència és en valencià, canviar-la al castellà, per què la majoria, no és que no parle solament, sinó que no entén. "Tócate los huevos". Això m'ha passat a mí un munt de vegades. Puaaaaaaaaaaaaaajs!!!!!!!!!!!!!!!!! Jo vaig a un lloc i no exigiré la meua llengua, per què venen ací i hem de canviar tan fàcilment al castellà?! El dret d'utilitzar la meua llengua per terra cada dos per tres.

En quan als comerços (tornem-hi al tema) jo sóc de les que parle en valencià, fins que no em diuen educadament que canvie, i de normal, em responen en castellà. Sí que has tingut sort tu xD

PD: Pensava que ho havies escrit tu!!! ¬¬ :S Haver posat cometes o algo abans!!

Jordi, estàs totalment d'acord amb el text? t'ha passat alguna cosa semblant? que de 12 persones, 11 et parlen en valencià? Jo pensava que això no podia ser mai possible... xD

Ets lliure de pensar que estas boig. Però estas boig si penses que ets lliure.

Desconnectat

#5 06-01-2011 11:40:46

Reiix2
Usuària
Paleta de temes
Registrat: 06-09-2010
Missatges: 46

Hola animalets, ja que quasi mai entre al fòrum, per una vegada que entre... vaig a comentar!
Primer, pel que tu dius Jordi, poques voltes m'has passat a mi i et puc assegurar que sempre, sempre... m'adreçe a la gent en valencià. La majoria de voltes que estic per València la gent respon en castellà tot i que tu seguixques parlant valencià...
I... pel que ha dit Tonik, tinc una pregunta que em ronda pel cap, vaig sentir no se on, fa poc, que a la universitat d'Alacant ja no existeix la línia en valencià, AIXÒ ÉS CERT? Em vaig quedar que no m'ho creia, però vaja vaig pensar que seria un rumor, només, ESPERE...
I del que ha dit Ta, d'ahi tindria un munt que comentar, a la meua classe serem uns 70, que estiguen en classe normalment uns 60. Bé, doncs... l'altre dia en una de les clases la professora va donar a elegir entre si volia que donara la classe be en valencià o bé en castellà, doncs us hauré de dir... que de 60 persones que eren alli només 10!! van votar per que la classe s'impatira en valencià, I ACÍ QUE PASSA? És culpa dels alumnes? Dels profesors? Si preguntes als alumnes et diuen que "Ellos han escogido la linia en valenciano por el horario o por que ya no habian plazas" I tu li dius "I a mi que colllonsssssss m'importa?"... Es clar, si donen a elegir, ells elegiran castellà, però l'altra pregunta és PER QUÈ DONEN A ELEGIR?, no hi ha opció, jo estic a la linia en valencià i vull les clases en la meua llengua, tan complicat és d'entendre? Jo crec que no...
Apart, si els profesors et diuen, -"Tened en cuenta que si doy la classe en valenciano puede ser un desastre porque yo no lo hablo normalmente"!!
I-N-C-O-M-P-E-T-È-N-C-I-A MÀXIMA!!

Desconnectat

#6 06-01-2011 11:51:18

daniol
Administrador
Adicte.cat
Ubicació: Elx
Registrat: 27-01-2008
Missatges: 1345
Web

A la Universitat d'Alacant en quina carrera?

Desconnectat

#7 06-01-2011 12:02:27

Reiix2
Usuària
Paleta de temes
Registrat: 06-09-2010
Missatges: 46

Qualsevol... no sé...

Desconnectat

#8 06-01-2011 12:40:37

daniol
Administrador
Adicte.cat
Ubicació: Elx
Registrat: 27-01-2008
Missatges: 1345
Web

Jo seguisc veient grups en valencià, no obstant insuficient com sempre

Desconnectat

#9 07-01-2011 15:31:33

Vtopvs
Professor Freak
Professional Freak
Ubicació: Amaurota
Registrat: 16-06-2008
Missatges: 490

Això de triar la llengua de les classes a la universitat passa (fins i tot) a Catalunya.
Aqui per sort o per desgràcia la llengua ve fixada (sempre en castellà), situació pròpia d'un país normal.

Desconnectat

#10 08-01-2011 02:30:47

Miquelet_1707
Expulsat
Veterà

Açò em passa a mi en classe i no respecten que la classe en faça en valencià m'alce i pose el crit al cel.

Qui són ells per no respectar la calsse en valenià? Qui són ells per negar-me la meua ensenyança en el meu idioma? Qui són aquests quatre gats (que possiblement l'entenen) que no volen entendre ni deixen viure en valencià? Hi ha'n moltes universitats arreu de la Península Ibèrica fora del territoris catalanoparlants que donen i imparteixen en la vostra llengua.

Després m'alce m'en vaig al servei de Política lingüísitica de la universitat a fer la denuncia. A vore que s'han cregut.

Desconnectat

#11 09-01-2011 14:42:43

thor9216
Usuari
No escriu missatges, ELL és el missatge
Ubicació: València DC, País Valencià
Registrat: 23-02-2009
Missatges: 671
Web

A mi això no em passa, de moment. Però si que tinc llibres en "valencià" amb les normes del puig. Evidentment fotocopiats.

Desconnectat

#12 10-01-2011 12:07:05

Vtopvs
Professor Freak
Professional Freak
Ubicació: Amaurota
Registrat: 16-06-2008
Missatges: 490

Les normes del puch molen una colloná xDD

Desconnectat

Peu del fòrum